A jazz iránt először az egyetemista korú fiatalság érdeklődött. Fel-feltűntek jazzt játszani próbáló zenekarok, amelyeket időnként kitiltottak bizonyos helyszínekről. „A hatalom szemében a jazz a rendszerellenesség, a kozmopolitizmus és az amerikanizmus megtestesítője volt, ezért megpróbálta negligálni. De nem sikerült neki” – mosolyodik el Berkes Balázs.
„Jazzt tanulni éjszakánként, a Voice of America rádióadó Music USA műsorát hallgatva tudtunk – mindenki, a profik és a műkedvelők is. A szovjet zavaróállomások miatt olykor csak foszlányok jutottak el hozzánk a tanger-i katonai adótoronyból. A műsorvezető, Willis Conover különleges figurája volt a jazzvilágnak, nagyszerű érzékkel a zenéhez. Példa lehetne az összes mai kritikus előtt.”
A November 7. tér, vagyis a mai Oktogon egyik sarkának első emeletén működő Savoy mulató minden asztalánál ült egy tégla, kínosan próbálva jól érezni magát. Berkes Balázs ezen a helyen került bele a hazai körforgásba a bátor Kertész Kornél szervezte egyik jam session alkalmával. A szervek fékezték, ahogy tudták, a jazz térhódítását, mígnem 1962-ben a KISZ megszervezte Magyarország első jazzklubját, a Dáliát. Innentől hivatalos volt, mehetett.
Hetven év a hangszer közelében
„Hihetetlen sok helyen léphettem fel – meséli. – Első nyugati utam során bejárhattam Itáliát, nem rossz kezdet. Az 1968-as montreux-i jazzfesztiválra Vukán Gyuri Fiat 500-asával jutottunk ki, utunkat nem hivatalosan meghosszabbítva autóztuk be az Alpok hágóit. Kubában a hetvenes években kulturális és politikai delegációnak számítottunk. Ott esett meg, hogy elkeverték a csomagjainkat, amelyek aztán háromszor körbeutazták a földet, mi pedig kénytelenek voltunk egy hétig Varaderóban nyaralni. Szocializmus ide vagy oda, annyira groteszk módon maradt meg ott a régi amerikai stílus, hogy ha kellett, a pincér frakkban vitte be a vízbe a fürdőzők italát.”
A hitnek fontos szerepe van az életében, de erről nem beszél sokat”
Az étteremben van egy elektromos bőgő, amelyet Berkes Balázs másfél éve, a világjárvány kitörése előtt használt utoljára. A koncertfelkéréseket sorra mondja vissza. Idén úgy döntött, leteszi a hangszert. „Láttam – mondja –, milyen az, amikor egy csodálatos művész már nem képes jól játszani. Sírni tudtam volna. Ezért hagyom most abba. De nehéz elfogadnom, hiszen hetven évig voltam a hangszer közelében. A koromtól még menne, de a kezem már nem engedi egy örökletes betegség miatt.”